maandag 1 februari 2016

Hypotheek en intenties

Vanaf vandaag is onze hypotheek vernieuwd, manlief heeft het nog net in december rond weten te krijgen dat we vanaf nu gewoon maandelijks automatisch aflossen. Ook nog eens met een flink lager rentepercentage via middeling én hij heeft het eindelijk voor elkaar om de woekerpolis als storting in de hypotheek te laten vloeien!! We weten nog niet het precieze bedrag maar beter zo als dat we het hadden laten doorlopen dan was het aan het eind van de looptijd écht geen drol mee waard geweest, was alles verdampt........de maandlast is minder als een sociale huurwoning dus dat voelt heerlijk :)

Het is nu 1 februari en dat is een mooie datum om twee intenties het universum in te gooien ;-) de eerste is dat ik vanaf nu niks meer "kant-en-klaars" mag kopen en dan bedoel ik geen pakjes en zakjes om mee te koken want die zijn al eeuwen taboe hier. Maar meer in de zin van als het wasmiddel op is gaan we weer zelfmaken, zo ook de tandpasta en zelfs als ik kleding wil dan moet ik zelf achter de naaimachine. Materiaal mag dan weer wel maar dan wel met als doel voor een concreet werkstuk, liefst 2e-hands of geruild :-D

De tweede is iets waar ik al lang tegenaan loop doordat ik zo tegen mijn gevoel in aan het werk ben, ik weet dat ik nog zo'n slordige 17 jaar te gaan heb maar dan wel graag leuk!!! Ik werk voor een "baas" nu en verdien daar mijn geld mee voor o.a. die hypotheek samen met manlief maar ik moet mij door de regelgeving en het (mis) management er doorheen sleuren blehh. En dus ga ik na 6 jaar weer mijn bedrijvigheid oppakken maar dan in de vorm van een ruilbedrijf, wil absoluut no way nog meer iets met omzet(belasting) en andere regeldruk te maken hebben. De afgelopen tijd al geëxperimenteerd en dat beviel goed, wil het ook lokaal houden dus met mensen in de omgeving want vertrouwen in het postwezen heb ik ook al niet echt meer. Een tijd geleden iemand een envelop opgestuurd, goed gewogen en de daarbij horende postzegels erop geplakt. Kreeg ik na enige tijd een kaartje of ik even 2.78 extra wilde bijbetalen.......ik dacht nog dat ik gek was maar ik hoor dus uit mijn omgeving dat dit steeds vaker voorkomt. Mensen die veel brievenbuspakjes versturen, die laten wegen op een postagentschap, gelijk betalen en dan nog achteraf moeten bijbetalen?? Ik ben dus al gestopt met mijn afzendergegevens erop te zetten, Tante Post zoekt het maar uit!! Ik ga niet dubbel betalen zodat zij lekker bonussen kunnen blijven betalen aan de top terwijl ze de postbezorgers - die het eigenlijke werk doen - uitknijpen! En degene die de post ontvangt zal dan zo'n kaartje krijgen want ze willen het toch ergens proberen maar die advieer ik gewoon het ook niet te betalen, je vraagt daar niet om en degene die het verstuurt betaald vooraf........

Maar goed "het ruilbedrijf": ik borduur namen, teksten en logo's op aangedragen spullen in ruil voor koffie, benzine, stammetjes hout voor de kachel, grijs toiletpapier (met oog op ons eerste composttoilet ;-) en wat er op dat moment nodig is of wenselijk. Ook bedrijven kan ik daarmee van dienst zijn al kan ik geen btw-facturen opmaken. Zij kunnen mij ook betalen in cadeaukaarten (alleen niet van V&D haha), deze kunnen zij bij reguliere winkels/bedrijven kopen, ze krijgen daar netjes een btw-bon van en boeken dit in hun administratie als onkosten of relatiegeschenk :-) Daarnaast snij ik teksten en/of logo's uit vinyl als bedrukking op kleding voor wie het minder duurzaam wil of stickers voor op muren, auto's of whatever......De andere poot van mijn gedoe moet komen uit recycle-gemaakte items en wildplukwandelingen. Ik borrel van ideeën, laat de lente beginnen!!!


                                            ************************************* 


6 opmerkingen:

  1. Wat spannend. Ik ben benieuwd of dit gaat lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja wat is het waard of het gaat lopen......ik wil er mijn genoeg mee bereiken en dat is mij veel meer waard dan meer, meer, meer. Het is niet de bedoeling dat het als een conventioneel bedrijf gaat draaien daar schop ik nu juist zo tegen aan :-)

      Verwijderen
  2. Ik ben zo ongelooflijk benieuwd hoe je man dat van de hypotheek voor elkaar heeft weten te krijgen. Wij lopen precies tegen dezelfde problemen aan: hoge rente, niet aflossen, woekerpolis. Ik zou alleen niet weten hoe ik het aan moest pakken om dat te veranderen.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het kader van het herstellen van de schade door de woekerpolissen moeten ze je nu (op verzoek) die woekerpolis uitbetalen. Wij laten die dus nu als storting in de hypotheek vloeien en tegelijkertijd de hypotheek laten aanpassen van niet naar wel aflossen oftewel we hebben nu een annuïteitenhypotheek. Daar mogen we evengoed nog extra op aflossen :) en vraag om middeling van de rente daar komen ze niet zelf mee!! Succes X

      Verwijderen
  3. Dank voor je reactie. Hebben jullie dat via de tussenpersoon van de betreffende hypotheekverstrekker gedaan die de hypotheek destijds aan jullie verkocht heeft, of een andere tussenpersoon of zelf?

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon zelf de bank opbellen en vragen om een gesprek met hun eigen hypotheekadviseur! Tussenpersonen zijn nergens goed voor, ja hun eigen portemonnee........zij hebben voor ons ook de verzekering opgezegd zodat het als storting voor de hypotheek kan dienen! Laat je niet afschepen hoor ;-)

      Verwijderen